· 

Eerste afspraak

Zondagavond laat kwamen we bij ons appartement aan, zoals Henk-Jan al liet weten. Maandag hadden we de tijd om even bij te komen en dinsdag was de intake in de kliniek. Bloed werd voor onderzoek afgenomen en belangrijk voor deze behandeling: de aders in mijn arm moesten worden goedgekeurd. Aangezien ik veertig jaar bloeddonor ben geweest, verwachtte ik daar geen problemen bij;). Alsnog was het fijn om officieel groen licht te krijgen. Het voelde nog wat onwennig daar rond te lopen maar tegelijk vertrouwd omdat ik gelijk al lotgenoten aantrof. Met hen zit ik in een internationale whatsappgroep. Dat is heel fijn want we delen er het wel en wee van de behandelervaring. Het is ook belangrijk omdat aan de ene kant deze behandeling nog relatief nieuw is maar ook omdat deze kliniek nog in de opstartfase zit voor deze doelgroep. En ook daarin lopen mensen (natuurlijk) tegen dingen aan. Het is dan prettig dit alles te kunnen delen, bij elkaar te  herkennen en waar mogelijk te verbeteren, elkaar tips te geven en te ondersteunen en te helpen waar mogelijk. Inmiddels ben ik ook toegevoegd aan de groep met het handjevol Nederlandse patienten; dat praat wel zo makkelijk!
De afspraak liep flink uit maar dat was volgens de verpleegkundige tamelijk normaal hier in Cyprus. 
Vervolgens hadden we een afspraak bij de arts die nog even al mijn gegevens controleerde en een recept voorschreef voor ondersteunende medicatie waarover ik al had gelezen in de informatie die ik van tevoren had gekregen. En daarbij de opdracht om heel veel te rusten (ik deed natuurlijk al niet anders😜) en heel veel water te drinken (3-4 liter per dag); ook dat gaat lukken. En dan krijg ik volgende week maandag mijn eerste behandeling. Het begint nu toch lichtelijk spannend te worden. Om daar een idee van te geven zal ik t.z.t. een foto bijvoegen!


- Astrid