· 

Tweede behandeling HELP aferese

Gisteren had ik mijn tweede aferesebehandeling. We moesten er al vroeg zijn (08.15u.). Liever maak ik tegenwoordig geen afspraken meer in de ochtend omdat ik vaak zo slecht slaap. Gelukkig had ik nu wel redelijk geslapen. Bij de kliniek waren we onze zelftesten vergeten mee te nemen. Nu moesten we wachten tot de naastgelegen apotheek openging en kon ik drie kwartier later naar de behandelkamer. Daar moest ik alsnog wachten want er lagen al drie andere patienten; een Engelsman, een Canadese en een Francaise. Alleen de laatste was al bezig. Het aanprikken van de Engelsman ging niet goed en uiteindelijk moest hij onverrichterzake weer gaan; dat is echt vervelend, ik hoor het wel vaker in de appgroepen. Aders zijn soms te slecht of te klein of er wordt per ongeluk misgeprikt (dat hangt vaak samen). Bij mij ging het gelukkig goed. Drie uur doodstil liggen valt echter niet mee; ik vond het lastiger dan de vorige keer. Omdat mijn bloed soms niet snel genoeg stroomde in mijn linkerarm kreeg ik een balletje om in te knijpen (net als ik ken van de bloedbank). Ik heb nog niet het gevoel dat de aferese al veel doet maar toch merk ik een verandering. Ik vraag me af of dat komt door de medicatie ik hiervoor krijg. Wat me vooral opvalt is dat ik minder snel een terugval (meer e/o ernstiger klachten) krijg dan ik zou verwachten. Die heb ik nog niet een keer gehad. Ik ben dan ook wel goed aan het "pacen" maar toch; je weet het nooit. Van het weekend was vanuit de internationale groep een meeting gepland om samen koffie te drinken bij een koffietentje aan de strandboulevard. Dat klinkt heel aantrekkelijk; het lijkt me leuk en ook fijn lotgenoten te ontmoeten, live te zien. Maar ik heb er geen terugval voor over. En aangezien mijn stem een trigger is, is het al helemaal niet verstandig. Wie weet kan het later nog.  Na de behandeling kreeg ik het advies om een lymfedrainage ("deep tissue massage") te doen bij een spa, om afvalstoffen ook op die manier nog beter uit mijn lijf te krijgen. Ik heb een afspraak gemaakt voor morgen. De volgende aferese is volgende week. Daarna neem ik een week rust, op basis van ervaringen van anderen. Dan kunnen mijn aderen even wat beter herstellen, evenals de paarse vlekken op mijn armen. En dan kan ik even iets meer de nadruk leggen op de opbouw van mijn conditie; heeeel langzaam. Als ik 3 x 10 minuten per dag kan wandelen als ik over vier weken weer naar huis ga, ben ik al blij!

[Op de foto zie je het aferese apparaat. De gele vloeistof is het plasma dat gefilterd wordt (omdat de rode bloedlichaampjes gelijk weer teruggaan in het lichaam is de rode kleurstof daarvan, eruit)].